Oulun pysäköintinormia ollaan muuttamassa, ja se on nyt lausuttavana 10.3. saakka. Kannattaa jättää asiasta mielipide, mikäli sellainen löytyy. Tarkemman ohjeet löytyvät kaupungin nettisivuilta:
https://www.ouka.fi/suunnitelmat-ja-hankkeet/oulun-kaupungin-pysakointinormin-paivitys

Kuvassa näkyy punaisella muutoksen alla olevat asiat. Nykyinen autopaikkanormi on ollut voimassa vuodesta 2018 saakka, ja sen vaikutuksella on rakennettu vain 7 erillistä kohdetta. Se johtuu siitä, että tämä normi on vaikuttanut vain niihin hankkeisiin, jotka on kaavoitettu JA rakennettu vuoden 2018 jälkeen. Kaavoitettuna on siis ehkä enemmän, mutta eivät ole suhdanteiden vuoksi tulleet rakennetuksi vielä.
Lähes kaikki tämän normin vaikutusaikana tehdyistä taloista on rakennettu niin, että autopaikkoja on tehty enemmän kuin normi pakottaa. Tällä hetkellä minimimäärä on ydinkeskustan alueella 1 autopaikka per 210 kem2, ja nyt esitetään että se muutettaisiin 1 AP/180 kem2. Vertailun vuoksi on järkevää huomata, että ennen vuotta 2018 pysäköintinormi oli keskusta-alueella 1 AP/100 kem2. Autopaikkojen vähimmäismäärä siis yli puolitettiin tuolloin. Nyt palattaisiin hieman takaisin päin, ja lähemmäs sitä tasoa, jonka rakentajat toteuttavat joka tapauksessa.
Aika tavanomaisen kokoinen kerrostalo on esimerkiksi 3000 kem2. Se tarkoittaa, että tällä hetkellä minimi sellaiselle talolle ydinkeskustassa olisi 15 autopaikkaa, ja jatkossa se olisi 17 autopaikkaa. Halutessaan rakentaja saa tietenkin toteuttaa enemmän autopaikkoja jos katsoo sen järkeväksi. Mitä ajatuksia tämä herättää? Myös pyöräpaikkanormiin liittyen voi jättää kirjaamoon mielipiteen.
Olen saanut palautetta toistaiseksi sekä löysentämisen että kiristämisen puolesta. Itse en usko tällä olevan merkittävää vaikutusta tavanomaisten kerrostalojen rakentamiseen, koska rakentajat vaikuttavat itse jo haarukoineen itselleen sopivan autopaikkalukumäärän tason. Minimin tiukentaminen vaikuttaa siihen, että asukkaan on helpompi saada autopaikka omalle autolleen, mikäli vertaa siihen että rakentaja tekisikin vain minimimäärän verran paikkoja. Toisaalta normin tiukentaminen vaikeuttaa autottomien tai vähäautoisten kohteiden kokeilua.
Mielestäni tärkein asia on tässä se, että liiketilojen ja asuntojen välinen ero autopaikkojen lukumäärissä ei ole niin iso. Se kannustaa rakentamaan enemmän liike- ja toimistotiloja keskustaan.