Julkaistu Oulu-lehdessä 12.2.2019
Julkisuudessa on keskusteltu viime aikoina autoilun päästöistä. Moni haluaisi sähköistää liikenteen mahdollisimman pian päästöjen vähentämiseksi. Tällä hetkellä vaatimaton latausverkko, vaihteleva toimintasäde ja hankintahinta vievät sähköautoilun kuitenkin monen tavallisen ihmisen ulottumattomiin. Sähköautoilun aika saattaa vielä tulla, mutta monelle sen aika ei ole vielä. Sitä odotellessa olisi kestävämpää hyödyntää nykyistä autokantaa vähentämällä nykyisten autojen päästöjä. Suuria investointeja ei tarvita, vaan ilmastoystävällisemmän autoilun voi aloittaa jo seuraavalla tankkauskerralla.
Dieselautojen päästöihin vaikuttaminen on yksinkertaisinta – muutamilta huoltoasemilta voi jo tankata kotimaista uusiutuvaa dieseliä suoraan tankkiin ilman minkäänlaisia investointeja tai muutostöitä. Uusiutuvan dieselin päästöt ovat jopa 90% pienemmät kuin fossiilisen dieselin, mutta hinta on vielä hieman fossiilisen dieselin yläpuolella. Bensa-autoissa tankin pääsee täyttämään bioetanolilla kohtuuhintaisen muutostyön jälkeen.
Parin tonnin investoinnilla autosta saa jo kaasuhybridin. Kotimaiseen biokaasuun siirtyminen on ekoteko päästöjen pudotessa murto-osaan aiemmasta. Kaasun tankkausverkosto on pohjoisessa Suomessa vielä vaatimaton, mutta laajentuva. Toisaalta, vaikka polttomoottoriautojen muuttaminen kaasuautoiksi on sähköauton hankintaan verrattuna edullista, saattaa monen auton kohdalla kaasujärjestelmä olla itse autoa arvokkaampi.
Tavoitteiden saavuttamiseksi liikenteen päästöjen vähentämisen keinoja on yhdisteltävä. Biopolttoaineita tankatessa kannattaa valita kotimainen ja vastuullisesti tuotettu vaihtoehto. Niiden kysynnän kasvu tulee parantamaan niiden saatavuutta. Kotimaisen uusiutuvan dieselin hintaa tulee laskea vähintään fossiilisen dieselin hinnan tasoon verotuksen keinoin. Sähköautojen osuus kasvaa koko ajan, mutta yhdistämällä ne olemassa olevan autokannan kehittämiseen ja nykyisen jakeluverkoston hyödyntämiseen saavutetaan päästötavoitteet nopeiten.
Tuija Patana
Oulun Keskustanuorten puheenjohtaja
kansanedustajaehdokas (kesk.)
arkkitehti